De dag van de innovatie 2016

Zakelijk vloggen op De dag van de innovatie 2016

Op 29 september 2016 is er weer de jaarlijkse Dag van de innovatie van de Kamer van Koophandel. Hiervoor brengt de KvK een commercial onder de aandacht waarbij een ondernemer interactieve passpiegels in zijn winkel wil gaan plaatsen. Vervolgens wordt het idee geopperd om te gaan vloggen. Leuk, maar hoe innovatief is zakelijk vloggen?

Vloggen is niet nieuw, maar zakelijk vloggen wel

Leuk om te zien dat de Kamer van Koophandel het fenomeen vloggen aanhaalt als innovatieve activiteit voor ondernemers. Maar vloggen is natuurlijk niet nieuw meer door de vele aandacht die het vloggen heeft gekregen in de media. Helaas niet altijd positief. Denk maar aan de terrorvloggers uit Zaandam.  Dit neemt zeker niet weg dat zakelijk vloggen een goede manier is om op een positieve en innovatieve manier je bedrijfsactiviteiten onder de aandacht te brengen. Hoe kun je nu het beste zakelijk vloggen? Laat je inspireren door onderstaande twee voorbeelden.

Twee verschillende voorbeelden van zakelijk vloggen

Veel bedrijven zijn inmiddels bewust dat video een overtuigend medium is om de doelgroep te bereiken en zijn begonnen met experimenteren. De onderstaande twee voorbeelden tonen soortgelijke inhoud, maar doen dat ieder op hun eigen wijze.

De studio-opname van Search Engine Journal (SEJ)

Een sprekend voorbeeld is die van SEJ. Deze Amerikaanse organisatie is een autoriteit op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO). Begin augustus zijn ze gestart met een wekelijks nieuwsbulletin op YouTube. In deze zakelijke vlogs worden elke week nieuwe SEO ontwikkelingen besproken.  Het is een verzorgde studio-opname, maar nog vrij amateuristisch.

De klassieke vlogstijl van Search Engine Roundtable

Een tweede voorbeeld is Barry Schwartz van Search Engine Roundtable. Een andere SEO guru die elke vrijdag een samenvatting geeft van de laatste SEO ontwikkelingen in de vorm van een zakelijke vlog. Zijn manier van vloggen is de klassieke variant. Gewoon camera op je gezicht en zeggen wat je te zeggen hebt.

Welke stijl van vloggen past bij jouw zakelijke vlog?

Er is geen oordeel over welk manier van vloggen beter is. Kies een manier van vloggen dat het beste bij je doelgroep en  boodschap past. Een YouTube kanaal met beide stijlen gecombineerd kan natuurlijk ook heel goed.

Meer weten over zakelijk vloggen?

Stel je vraag via het formulier op Over VlogStudio.

 

Vorig bericht
Meer bedrijven op zoek naar “vlogmeisters”
Volgend bericht
SEO voor YouTube: Maak je vlog vindbaar
× Vraag? Shoot!