Redenen voor bedrijven om nog niet te vloggen

De meest gehoorde redenen waarom bedrijven (nog) niet vloggen

Als ik bedrijven vraag waarom ze nog niet zakelijk vloggen, levert dat meestal bedenkelijke blikken op. Gezichtsuitdrukkingen die verklappen dat ze het fenomeen wel kennen, er eigenlijk ook wel mee aan de slag willen, maar nooit de stap hebben genomen om er mee te beginnen. Dit zijn de 5 meest gehoorde redenen waarom bedrijven nog niet zakelijk vloggen.

1. Geen idee hoe ik moet vloggen

Dit argument doelt voornamelijk op het opnemen van de bedrijfsvlog. Dus, hoe houd je de camera vast, wat is de juiste compositie en hoe ga je met licht en geluid om. Een vrij logisch argument. Het opnemen van een vlog dat enigszins professionaliteit uitstraalt is natuurlijk wel een voorwaarde. Een onderbelichte opname of een nauwelijks verstaanbare boodschap is niet hoe je jezelf wilt presenteren. Een cursus vloggen helpt je dan snel op weg. Toch is het niet onverstandig om gewoon eens de smartphone of camera te pakken en te experimenteren. Je voelt dan vrij snel aan of vloggen iets voor jou is.

2. Ik beschik niet over het juiste apparatuur

Op zich een goed punt want een fraai uitziende vlog vergt toch apparatuur van enige kwaliteit. En onder apparatuur versta ik een smartphone met een goede lens en microfoon. Gelukkig zijn de meeste smartphones van de laatste twee jaar uitgerust met camera’s die niet veel onderdoen voor digitale foto- en videocamera’s. Waar smartphones vaak wel op toegeven is de microfoon. Het is daarom verstandig om een externe microfoon aan te schaffen. Bijvoorbeeld de Rode VideoMic Me. Deze smartphonemicrofoon wordt geleverd inclusief een ‘deadcat’ (pluizig omhulsel om buitengeluiden als wind te onderdrukken).

Voor extra belichting gebruik je een ‘Ring of Light’. Dit apparaat is makkelijk mee te nemen zorgt voor een mooie egale belichting. Tot slot is het handig om een selfiestick en/of tripod te hebben. De Xiaomi Selfie Stick met bluetooth is helemaal handig want het is een selfiestick en tripod ineen. Al deze producten kun je kopen op Bol.com (zie onder) of bekijk het overzicht van apparatuur vloggen.

3. Ik weet geen onderwerp om over te vloggen

Naast de techniek van vloggen is ook de inhoud belangrijk. Een zakelijke vlog dat geen relevant onderwerp bevat voor de doelgroep, verlies al snel aan attentiewaarde. Sterker nog, een weinig aantrekkelijke vlog doet dan eerder kwaad dan goed. Als bedrijf wil je professionaliteit uitstralen. De kijker informeren met relevante inhoud. Niet de doelgroep vervelen met vlogs die nergens over gaan. Bedenk dus vooraf de onderwerpen waarover je wilt vloggen en denk dan vooral vanuit de doelgroep. Wat willen ze van je weten? Hoe kan jij ze helpen? Een contentkalender kan daarbij helpen.

4. Ik heb er geen tijd voor

Voorbereiden, opnames maken en de vlog nabewerken. Het klopt dat vloggen tijd kost. En omdat bij de meeste bedrijven dit soort activiteiten als ‘erbij’ worden gezien is het vaak lastig om dit naast de dagelijkse werkzaamheden te doen. Maar wil je echt succesvol vloggen en en een publiek opbouwen, moeten de vlogactiviteiten terugkerende punt zijn op de agenda.

5. Vandaag zie ik er niet op mijn best uit

Elk mens is wel een beetje ijdel en wil er natuurlijk zo goed mogelijk uitzien voor de lens. Zeker als je bedenkt dat de vlog nog wel een tijdje op YouTube, Facebook of Vimeo aanwezig is. Dus heb je net wat te weinig nachtrust gehad of heb je last oneffenheden in het gezicht, dan is het verschijnen voor de camera niet altijd even prettig. Gelukkig kan je met wat make-up en belichting een hoop oplossen. Maar ook kan een enkele keer het gebruik van een zonnebank wonderen doen. Je ziet er dan net wat gezonder uit. Vergeet ook niet om vooraf even langs de kapper te gaan en steek jezelf in een leuke outfit.

Staan jouw redenen om niet te vloggen er ook tussen?

Ook jij bent nog aan het dubben om te  vloggen? Grote kans dat jouw redenen om niet te vloggen hierboven beschreven staan. Je bent dus niet de enige. Maar als jij denkt dat vloggen iets is voor jouw bedrijf, begin dan met experimenteren. Bedenk een aantal onderwerpen, schaf de nodige producten aan en neem je eerste vlog op. Denk je dat een beetje hulp kan helpen? Overweeg dan een cursus vloggen voor bedrijven te volgen. Wij helpen je dan op weg.

Vorig bericht
SEO voor YouTube: Maak je vlog vindbaar
Volgend bericht
Wat maakt zakelijk vloggen interessant? 6 vlogfacts
keyboard_arrow_up