Valkuilen van zakelijk vloggen

De valkuilen van zakelijk vloggen

Als bedrijf wil je gaan starten met zakelijk vloggen. Leuk! Het is een persoonlijke manier om anderen te laten zien wat jouw bedrijf doet. Bewegend beeld zegt vaak veel meer dan alleen een tekst en een afbeelding. Maar fouten zijn zo gemaakt en dan kan een bedrijfsvlog meer kwaad doen dan goed. Daarom is het verstandig om voorbereidingen te treffen waardoor je voorkomt dat je zakelijke vlog zijn doel mist. Dit zijn de 5 meestvoorkomende valkuilen van zakelijk vloggen.

Fout #1: een slecht verhaal

Je staat te popelen om je bedrijfsvlog op te nemen. Je pakt de selfiestick en begint met opnemen. Maar na een paar zinnen val je stil… Jammer, want op een slecht verhaal zit niemand te wachten. Wil je jouw publiek boeien? Neem dan voorbereidingen. Bedenk vooraf voor wie je de vlog opneemt. Wat hebben zij er aan?

Voordat je begint met het opnemen van je zakelijk vlog, beschrijf je duidelijk wat het doel is. Natuurlijk heb je al bedacht voor wie je het doet. Zijn het potentiële klanten? Of wil je kandidaten bereiken voor die openstaande functie. En welk format kies je? Een interview of doe je verslag op de werkvloer. Schrijf vervolgens een verhaallijn en maak desnoods een storyboard. Nu weet je wat je gaat vertellen en wat het de kijker oplevert. Download het ebook ‘zakelijk vloggen’ als je extra handvatten kunt gebruiken.

Fout #2: je vlog is veeel te lang

Als je rekening hebt gehouden met Fout#1, dan is de kans kleiner dat je in deze valkuil stapt. Maar toch zijn vlogs vaak onnodig lang. Probeer een vlog niet langer te maken dan 2 a 3 minuten. Daarna verslapt de aandacht van de kijker en is de kans groot dat jouw vlog niet wordt afgekeken. Uiteraard bestaan er fomats die meer tijd nodig hebben . Denk maar aan een uitlegvideo waar de kijker genoodzaakt is om de vlog helemaal af te kijken. Heb je jouw bedrijfsvlog opgenomen? Kijk dan of je de vlog kunt inkorten. Hiervoor is editing-software beschikbaar zodat je jouw vlogs bewerken kunt.

Fout#3: niet verstaanbaar

Externe microfoon smartphoneWanneer je gaat vloggen met je smartphone of vlog camera, wordt het geluid opgenomen met de interne microfoon. Het nadeel is dat omgevingsgeluiden ook worden opgenomen. Bovendien is het bereik van de microfoon beperkt met als resultaat een zacht geluid dat overstemd wordt door bijgeluiden. Als je niet goed verstaanbaar bent met je vlog, dan kun je niet verwachten dat je vlog wordt afgekeken. Los dit op door gebruik te maken van een extern microfoon. Hiervoor zijn kleine richtmicrofoons beschikbaar die je makkelijk op je smartphone plaatst (zie afbeelding rechts). Ook bestaan er dasspeldmicrofoons die je met bluetooth kunt verbinden.

Fout#4: slecht beeld

Smartphones van tegenwoordig zijn uitgerust met zulke goede camera’s, dat de kwaliteit van de video’s scherp en kleurrijk zijn. Zelfs opnemen in 4K lukt met de nieuwste smartphones. Toch gebeurt het regelmatig dat opnames onder- of overbelicht zijn. Dit ligt niet zozeer aan de kwaliteit van de camera, maar aan het licht tijdens de opnames.

Zorg ervoor dat het licht altijd naar je toe straalt. Gebruik hiervoor buitenlicht of ledlampen voor als je binnen filmt. Plaats de lampen ter hoogte van je gezicht om schaduwen te voorkomen. Door gebruik te maken van een driepuntsbelichting (3 lampen) haal je de meeste schaduw weg en worden je bedrijfsvlog een stuk mooier. Kijk voor benodigdheden op de pagina ‘apparatuur vloggen‘.

Fout#5: niet vindbaar, geen kijkers

Je hebt een fantastische bedrijfsvlog opgenomen en met veel enthousiasme plaats je deze op YouTube. Na een paar weken kom je erachter dat de vlog nauwelijks is bekeken. Een hoop moeite voor niets?

Om kijkers te trekken zal je jouw zakelijk vlog moeten promoten. Dit doe je door de vlog te plaatsen op de eigen website en social media, maar ook zal jouw vlog vindbaar gemaakt moeten worden in Google en op YouTube. Hiervoor bestaat er een aantal basisregels die je leest in het artikel ‘SEO voor YouTube’.

SEO voor YouTube en Google

Fout#6 het was eenmalig

Beginnen is het makkelijkst. Maar volhouden…? Wil je zakelijke vlogs werkelijk inzetten voor je bedrijf? Dan doe je er verstandig aan om met vaste regelmaat je vlogs te publiceren. Je vergroot de kans op personen die zich abonneren op jouw YouTube kanaal waardoor je een vast publiek gaat verzamelen.

Het regelmatig publiceren van je bedrijfsvlogs borg je door een contentkalender te maken en dit samen met meerdere collega’s te beheren. Formats en het bedenken van series helpen je om elke keer leuke onderwerpen te bedenken. Dit maakt het makkelijker om op gezette tijden een vlog op te nemen en te plaatsen.

Professioneel leren vloggen? Volg de cursus zakelijk vloggen

Je merkt dat er heel wat bij komt kijken om professionele vlogs op te nemen. Niet alleen heb je een goed verhaal nodig, maar ook filmtechniek speelt een rol. Bovendien zul je jouw vlogs moeten nabewerken om bijvoorbeeld een logo toe te kunnen voegen. Dit geeft de bedrijfsvlog uiteindelijk het professionele tintje.

Incompany & Op maat

Met de 1-daagse cursus vloggen zakelijk, worden al deze aspecten behandeld en kun je goed voor de dag komen met je vlogs. Deze cursussen worden incompany gegeven en zijn op maat. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘cursus vloggen zakelijk’.

Vorig bericht
5 formats voor zakelijk vloggen
Volgend bericht
5 Redenen om te vloggen in de zorg
keyboard_arrow_up
× Vraag? Shoot!