Bedrijfsvlog - 5 meest gehoorde redenen

5 formats voor zakelijk vloggen

Wekelijks geven wij cursussen vloggen aan bedrijven. Variërend van zorgorganisaties tot en met commerciële instellingen. Omdat we cursussen op maat geven vragen we bij elke inschrijving wat de redenen zijn waarom ze willen starten met bedrijfsvloggen. Door dit te vragen weten we de leerdoelen en stemmen vervolgens de inhoud van de cursus hierop af. De redenen die bedrijven opgeven voor een bedrijfsvlog zijn vaak verrassend en motiverend.

5 praktische formats voor zakelijke vlogs

Het is leuk om te horen dat elke organisatie zijn eigen doelen heeft om vlogs voor in te zetten. We hebben de meestvoorkomende redenen op een rij gezet aan de hand van onze eigen ervaringen. Wellicht haal jij hier ook inspiratie uit. Dit zijn de meest voorkomende redenen voor  bedrijfsvloggen:

1. Wervingsvlogs

Nu er krapte op de arbeidsmarkt heerst, zetten organisaties zoveel mogelijk middelen in om nieuwe kandidaten te bereiken en te overtuigen. En wat is nu overtuigender dan de eigen organisatie authentiek in beeld te brengen? Vlogs geven niet alleen een persoonlijke indruk van de mensen die er werken, maar het draagt ook bij aan de employer branding.

2. Interne communicatie en kennisdeling

We merken dat wanneer organisaties meerdere vestigingen door het land hebben, ze behoefte hebben om informatie en kennis met elkaar uit te wisselen. Zo hebben we een cursus vloggen gegeven aan directies en OR’s (o.a. Vitens). Op deze manier kan het management van de organisatie elke medewerker bereiken op een heel persoonlijke manier.

Ook worden vlogs ingezet door eigen medewerkers om kennis ( ‘best practises’) met elkaar te delen. Het lijkt er dus wel een beetje op dat vlogs een vervanging of aanvulling aan het worden zijn van bedrijfsbijeenkomsten en het welbekende intranet.

3. Test- en Productreviews

Van de Nederlandse Fietsersbond kregen we de vraag hoe test- en productreviews op een interessante en persoonlijke manier via vlogs kunnen worden gebracht. Dus, welke zadel is het beste? Of wat is de beste ebike van 2018? Door verschillende producten in beeld te brengen en er iets over te vertellen wordt het voor de kijker een stuk duidelijker dan wanneer je over deze producten moet lezen.

Wanneer de producten op een eerlijke en enthousiaste wijze worden gereviewed, is de kans uiteindelijk groter dat de kijker het product kiest dat voor hem of haar geschikt is.

4. Instructievlogs

Soms is het maar lastig om op afstand duidelijk te vertellen hoe een product werkt. Gebruik hiervoor een leuke enthousiaste vlog! Aviso Diagnostics heeft een digitale handleiding gemaakt van een technisch product. Stapsgewijs vertel Eric hoe het product moet worden geïnstalleerd. Verdient jouw product dus toelichting? Gebruik een instructievlog.

5. Videoverslagen

Laat op een hele persoonlijke manier zien wat er speelt binnen jouw organisatie. Klanten en andere geïnteresseerden vinden het vaak prettig om te zien wat er binnen de muren van het bedrijf afspeelt. Creëer betrokkenheid en binding met deze groepen door regelmatig verslag uit te brengen. Neem ze mee naar de werkvloer en laat zien wat er speelt. Maar ook een kort verslag of samenvatting van een beursbezoek is voor kijkers interessant.

Waarvoor zet jij een bedrijfsvlog in?

Heb je je laten inspireren? Weet jij al waarvoor je een bedrijfsvlog wilt gaan inzetten? Of kun je wel wat hulp gebruiken? Tijdens onze cursussen zakelijk vloggen komen deze onderwerpen aan bod en bedenken we samen relevante formats en onderwerpen die passen bij de communicatiedoelstellingen van jouw organisatie.

Doe een offerteaanvraag cursus vloggen en wellicht leer jij samen met jouw collega’s welke formats passen bij jouw bedrijf.

Vorig bericht
Waarom Team Sunweb gedurende de Tour de France 2018 gaat vloggen
Volgend bericht
De valkuilen van zakelijk vloggen
keyboard_arrow_up