Politiek vloggen

Waarom je met politieke vlogs het verschil kunt maken

Deel dit bericht

Zoek maar eens op ‘politieke vlogs’ in Google of YouTube en je vindt niet heel veel vloggende politici. Hugo de Jonge heeft het 2 jaar geleden een tijd lang volgehouden met zijn #terugblikvlog. Maar als je naar het aantal weergaven kijkt, zou je toch denken dat dit beter kan. De formatievlogs van het trio Joost Vullings doen het met gemiddeld 50K aan weergaven per vlog in dat opzicht een stuk beter. 

Hoe kan het toch dat politici niet hun selfiestick oppakken of monopod plaatsen om een vlog op te nemen. Want juist in deze coronatijd en met de komst van de verkiezingen in maart 2021 is dit toch hét medium om je kiezers te bereiken. Waarom doen ze het (bijna) niet en waarom zouden ze het wél moeten doen?

Argumenten waarom politici niet vloggen

Geen tijd voor politieke vlogs

Het meest aannemelijke argument waarom politici niet vloggen is… tijd. Begrijpelijk. Want het is geen 9 tot 5 baan en hun agenda’s zitten propvol. Maar is het een legitiem argument? Eigenlijk niet, want een vlog is zo gemaakt. Dat is ook de bedoeling van een vlog: snel opnemen tijdens je dagelijkse bezigheden. Sterker nog, jezelf filmen tijdens werktijd maakt het ook authentiek, want dat is hoe zij de dag doorbrengen. Vergeet niet, een vlog is geen promotiefilm, maar je laat zien waar je dagelijks mee bezig bent. Misschien is dit veelgehoorde argument niet de echte reden.

Hoe moet dat dan?

Dit is waarschijnlijk het echte argument. Vloggen zit niet echt in het systeem van een politicus. Terwijl de meesten wel heel actief zijn op Twitter. Ze hebben dus wel een boodschap, maar kiezen voor de makkelijkste weg: een tweet. Overigens ook helemaal niet verkeerd, want in slechts een paar zinnen leg je het contact met volgers. Bij het maken van een politieke vlog moet je wat meer nadenken over wat je wilt vertellen, maar juist dát maakt impact. 

Volg de online training Vloggen voor Politici

17 maart is het zover: de Tweede Kamerverkiezing. Wil je jouw politieke partij of mening als politicus onder de aandacht brengen van de kiezers, jezelf authentiek neerzetten en dicht bij de kiezer staan? Schrijf je in voor de online cursus vloggen voor politici.

Waarom politici juist wél moeten vloggen

Afstand, maar toch dichtbij

Lijsttrekkers die de markten en pleinen door heel Nederland aflopen om de kiezer te bereiken is een bekend en terugkerend fenomeen. Maar nu is het anders. Geen overvolle pleinen. Geen drukke markten. Maar ook is het voorlopig niet mogelijk om bijeenkomsten te organiseren om je achterban toe te spreken. Politieke partijen belanden in een soort vacuüm. Dus hoe bereik je dan de kiezer? Het alternatief ligt op de digitale straat: vlogs, maar ook video-bijeenkomsten.Dit is 2021. Helaas. Met video, en met name vlogs, kan de doelgroep worden bereikt zonder dat het een reclamefilmpje wordt.

Kiezer stemmen op de persoon

Een verkiezingsprogramma vormt de basis van je partij en is voor een groot deel bepalend voor het aantal stemmen dat een partij werft. Maar vergeet niet dat populisme enorme impact kan hebben op kiezersgedrag. Hiervoor zijn er voldoende voorbeelden te noemen. Zowel in Nederland, maar ook landen als de VS. Wil je als politicus dus een snaar raken bij je doelgroep, dan moet je in beeld komen. Vlogs bieden de uitkomst, mits je dat op regelmatige basis doet. Niet twee keer, maar wekelijks tot aan de verkiezingen. Vlog tip: doe dit vanuit je partij, want dan weet je zeker dat je altijd videocontent hebt. Bind je kiezer is het devies! 

Politiek vloggen?

Kiezers betrek je met politieke vlogs. Niet hoogdravend, maar gewoon met een goed verhaal en authentiek. Dit leer je tijdens onze (online) cursus politiek vloggen. Voor zowel individuen als politieke groeperingen. Meer weten? kijk op online workshop vloggen voor politici of neem contact op en word een politieke vlogger met inhoud.

Update 21-01-2021: Onlangs is er een persbericht verschreven over ‘Vloggen voor politici. Het persbericht kun je hier downloaden.

Vorig bericht
5 Redenen om te vloggen in de zorg
Menu